Školní vzdělávací program
Koncepce mateřské školy vycházející z principů programu "Začít spolu" a Rámcového vzdělávacího programu pro mateřské školy.
Vytváříme podnětné prostředí
- Prostor tříd je nízkým nábytkem rozdělen do center aktivit, kde mají děti k dispozici pomůcky a různé materiály. Centra aktivit umožňují hru i tvůrčí práci jednotlivcům i skupinám.
- Denně mají děti možnost výběru, ve kterém nabízeném centru aktivity chtějí pracovat a hrát si.
- Děti mají možnost při práci v centrech aktivity přirozeně komunikovat, spolupracovat, pomáhat si, řešit problémy, experimentovat, respektovat se, učit se nápodobou a pozorováním.
- Vedeme děti k samostatnosti, tvořivosti, učení se na základě praktických činností.
- Děti si mohou samy vybírat způsob, jakým splní záměr, volit si různou náročnost práce podle individuálních schopností.
- Děti mají možnost pracovat svým vlastním tempem.
- Využíváme prožitkového učení. Děti získávají nové poznatky vědomosti na základě vlastních prožitků, zkušeností a praktických činností.
Individuální přístup ke každému dítěti
- „Každé dítě je jedinečná neopakovatelná osobnost, každé dítě je jiné.“
- Vycházíme vstříc zájmům, schopnostem a potřebám každého dítěte.
- Vytváříme podmínky, aby děti mohly splnit záměr v rámci svého osobního maxima - děti mají možnost vybírat si činnosti, které vyhovují jeho stylu učení, schopnostem a dovednostem.
- Vyhledáváme silné stránky dětí a na nich stavíme, aby děti zažily pocit úspěchu– slabé stránky posilujeme.
- Oceňujeme a podporujeme všechny děti bez rozdílu, jestli byly úspěšné nebo ne, povzbuzujeme je.
- Vypracováváme individuální plány pro děti společně s rodiči.
Spolupráce s rodinou
- Učitel a rodiče úzce spolupracují jako partneři, aby zajistili optimální podmínky pro vzdělávání a rozvoj dítěte.
- Rodiče si mohou naplánovat adaptační plán pro své dítě. Mohou si přijít pohrát za svým dítětem do třídy, prohlédnou si, co celý den dělalo a vytvořilo.
- Rodiče jsou informováni o dění ve třídě a škole a jsou vítáni jako pozorovatelé, pomocníci nebo asistenti.
- Poskytujeme informace rodičům na třídních schůzkách, na nástěnkách v šatnách, při dni otevřených dveří, při individuálních rozhovorech, v informačním letáku „Hlásek“.
- Vybízíme rodiče, aby se zapojili svými nápady do činností ve třídě, dávali nám připomínky a náměty k práci v MŠ, zapojili se do plánování.
- Pořádáme společné akce pro rodiče a děti.
- Ve školce vznikl poradní sbor rodičů - Rodičovský Hlásek, tvoří ho zástupci z rodičů z každé třídy, kteří se těsně spolupodílejí na životě v MŠ. Spolurozhodují společně s námi o různých akcích konaných MŠ , pomáhají je organizovat, plánují akce.
Tematicky plánujeme a integrované učení činnostmi a hrou
- Veškeré činnosti a témata plánujeme na základě aktivního zájmu a přání dětí.
- Plány propojují to, co chceme děti naučit, s tím, co děti poznají ve skutečném životě a co je zajímá - propojení se skutečným životem.
- Plánujeme dětem aktivity, které mají různou náročnost, vycházejí z jejich předchozích zkušeností, vědomostí a dovedností.
Tematické záměry jednotlivých tříd na školní rok 2024/2025
- Třída Motýlků - Rok s motýlkem
- Třída Rybiček - Krteček a jeho kamarádi
- Třída Dráčků - S dráčkem Fráčkem poznáváme Havlíčkův Brod
- Třída Slůňat - Cesta za sluníčkem
Aktualizováno 6. 11. 2024